6 Aralık 2020 Pazar

Nasıl Hoşunuza Giderse * William Shakespeare

     Uzun bir aradan sonra tekrar merhaba, evden çıkamadığımız şu dönemlerde dedim ki okuyup da bloguma yazmadığım bir sürü kitabım vardı neden onları yazıp kalıcı kılmıyorum ki? Sonuç saat gecenin 2:00'si ve ben buradayım.

     Shakespeare'in oyunlarının yer aldığı kitapları çok seviyorum, kitapçıda hangisini görsem "Aa bunu okumamıştım" deyip alıyorum, Nasıl Hoşunuza Giderse de ilk başta ismiyle beni fetheden o oyunlardan biri. 




     "Bütün dünya bir sahnedir,

     Kadın, erkek bütün insanlar da oyuncular.

     Her birinin giriş ve çıkış zamanları vardır."


     Bu kitapta erkek kılığına giren kadın kahramanlar, onlara aşık olan kadınlar, aşk ve aşkın nedensizliği eğlenceli bir şekilde kaleme alınmıştır. Siz de benim gibi Shakespeare oyunlarını seviyorsanız bu oyundan da keyif alacağınıza eminim. Gelelim kitapta altını çizdiğim bölümlere;


     - ROSALIND

     Pekala kuzin bundan sonra neşeleneceğim, oyalanacak bir şeyler bulacağım. Aşık olmaya ne dersin?



     - ROSALIND

     Yalnızca üstüme başıma yapışsa silkeleyip atardım onları. Ama bu dikenler benim yüreğimde.

     - CELIA

     Öhö, dedin mi çıkarlar.


     - ROSALIND

     Yüreğimde gizlenmiş kadınsı bir korku olsa da,

     Dışarıda şöyle kasılarak savaş tanrısı gibi gezdik mi

                                                                        tamamdır;

     Birçok ödlek erkeğin de yaptığı bu zaten;

     Yürekli, yiğit biriymiş gibi görünmek yani.



     - CELIA

     Haydi şimdi gönül rahatlığıyla yollanalım,

     Ama sürgüne değil, özgürlüğe.



     - BÜYÜK DÜK

     Bizim için mevsim farklarının artık önemi kalmadı,

     Kış rüzgarının öfkeli sesi bedenime çarpıp 

     Isırgan dişlerini bedenime geçirdiğinde

     Soğuktan kaskatı kesilsem de,

     Gülümsüyorum, "Hiç olmazsa yaltaklanma değil."

                                                                            diyorum;

     "Bunların hepsi benim ne olduğumu anlatan birer

                                                                             danışman."

     Zorlukların yaşanması değer taşır;

     Tıpkı çirkin ve zehirli kurbağanın

     Alnında değerli bir mücevher taşıması gibi.



     - ORLANDO

     Sen kurumuş bir ağacı buduyorsun;

     Büyük zahmet ve çabalara karşın,

     Çiçek açamayacak bir ağaç için kendini yoruyorsun.



     - AMIENS

     Tokgözlü kim varsa şu dünyada,

     Yaşamayı seven güneş altında

     Yiyeceğini taştan çıkaran

     Bulduğuyla yetinip şükreden;

     Haydi gel, gel, gel, öyleyse!

     Tek bir düşman göremez burada,

     Yalnızca kış ve sert havadan başka.



     - BÜYÜK DÜK

     Görüyorsunuz mutsuz olan yalnızca bizler değiliz.

     Bu uçsuz bucaksız, evrensel tiyatroda

     Bizim oynadığımızdan da acıklı sahneler var.

     - JAQUES

     Bütün dünya bir sahnedir,

     Kadın, erkek bütün insanlar da oyuncular.

     Her birinin giriş ve çıkış zamanları vardır.



     - JAQUES

     Arkadaşlığınız için teşekkür ederim, ama aslında yalnız kalmayı tercih ederim.

     - ORLANDO

     Ben de öyle; adet yerini bulsun diye ben de arkadaşlığınız için size teşekkür ederim.

     JAQUES

     Haydi uğurlar olsun! Mümkün olduğunca az görüşelim.

     - ORLANDO

     Bence de, daha iyisi, birbirimize yabancı olmak.

     - JAQUES

     Yalnız sizden bir ricam var: Aşk dizelerinizle ağaçlara zarar vermeyin lütfen.

     - ORLANDO

     Benim de sizden bir ricam var: Şiirlerimi kötü niyetle okuyup onlara zarar vermeyin, bırakın.



     - PHEBE

     Ben senin celladın olmak istemem.

     Senden kaçıyorum, çünkü incitmek istemiyorum seni.

     Gözlerin öldürücü bakıyor, diyorsun bana:

     Evet, dediğin doğru, büyük bir olasılıkla öyledir;

     Dünyanın en kırılgan ve nazik şeyleri olduğu için

     Ürkek kapılarını toz zerrelerine kapayan gözlere

     Zorba, kasap, katil denilebilir!



     - ROSALIND

     Sizin melankolik biri olduğunuzu söylüyorlar.

     - JAQUES

     Evet öyleyim. Böyle olmayı gülmekten daha çok seviyorum.

     - ROSALIND

     İkisinde de aşırıya kaçanlar çekilmez olurlar; ayyaşlardan da fazla herkese rezil olur, kendilerine ihanet ederler.
     
     - JAQUES

     Ama ölçülü ve sessiz olmak da iyidir.

     - ROSALIND

     O zaman tabela olmak da iyidir; çünkü o da ölçülü ve sessizdir.



     - ROSALIND
     
     Söz verdiğiniz saatte bulunmadığınıza göre ne biçim aşk bu? Bir dakikayı bin parçaya bölen ve o dakikanın binde birinin bir parçası kadar geciken aşık için Cupid sadece omzuna dokunmuş, yürekten falan vurmamış derim.

     - ORLANDO

     Beni bağışlayınız sevgili Rosalind.

     - ROSALIND

     Hayır, bir daha böyle yavaş hareket ederseniz gözüme görünmeyin. Sizin yerinize bana bir salyangoz kur yapsın çok daha iyi.

      - ORLANDO

     Salyangoz mu?

     - ROSALIND

     Salyangoz ya; yavaş ama evini sırtında taşıdığı için yavaş; yani bir kadının gönlünü çelmek için sizden daha iyi durumda. Ayrıca kısmetini de yanında getirir; boynuzlarını. Sizin gibisine, er geç taktırırlar bunu. Oysa salyangoz kısmetiyle geldiği için karısının arkasından laf edilmesini engellemiş olur.



     - ROSALIND
 
     Şimdi bana şunu söyleyin, ona sahip olduktan sonra ne kadar sürer?

     
     - ORLANDO

     Sonsuza kadar ve bir gün daha.



           

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder