31 Ocak 2016 Pazar

Deli

     Deli, deliler ve delilik kavramları üzerine yazılmış, söylenmiş her şey bu yazıda...

     Dikkat, kendinde deli olma potansiyeli olduğunu düşünen arkadaşlar için daha fazla delirtici bir post olabilir. :)


     "İnsanın net düşünebilmesi için aklının başında olması gerekir, ama derin düşünüp düpedüz deli olabilirsiniz." Nikola Tesla


     "Şirazesinden çıkmış zihinler görmek için tımarhaneye gitmemiz şart değil; gezegenimiz evrenin akıl hastanesi" Johann Wolfgang von Goethe


     "İnsanların saadet anlayışları da gariptir. Kitaplara bakarsınız, kendilerini dinlersiniz, insanoğlunun asıl vasfı akıldır. Onun sayesinde diğer hayvanlardan ayrılır. Beylik sözüyle hayata hükmeder. Fakat kendi hatalarına teker teker bakarsanız bu yapıcı unsurun zerre kadar müdahalesini göremezsiniz. Bütün telakkileri, hususi bağlanışları hep bu aklın varlığını yalanlar." Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar


     "Kim daha tehlikeli? Midesinde hidrojen bombası taşıdığına inanan psikopoz hastası mı, yoksa dünyaya mükemmelen uyum sağlamış olan ve emir geldiğinde  gerçek hidrojen bombalarını atmak için hazır bekleyen bir B-52 pilotu mu?" R.D. Laing


     "Bir gün iyi- bir gün kötü- böyle devam edip gidiyor. Pek az kimse yazarken benim kadar işkence çekebilir. Sadece Flaubert, belki. Ama kitabı görebiliyorum, bir bütün olarak. Galiba başarabileceğim, bir cesaretim, sabrım olsa; her sahneyi sakince ele almalı: oluşturmak: sanıyorum iyi bir kitap olabilir. Ama gene de -ah bir bitse! Çok kendimde değilim bugün. Beynim bir terazi gibi: tek bir tane dahi dengesini bozabiliyor. Dün dengedeydi, bugün kefe iniverdi." Virginia Woolf, Bir Yazarın Güncesi


     "Yalnız sağlıklı insan aklı ile yaşansaydı, değmezdi yaşamaya can sıkıcı olurdu. Tam aksine güzel olan dünyanın gökyüzü altında bir deliler topluluğunu andırması." Cesare Pavese


     "Herkesin aksine düşünenler yalnız delilerdir. Onun için, mutlak hürriyetin gerçek temsilcilerini ve koruyucularını başka insanların arasında aramak yanlıştır.
     Canım neler yapmak istiyor. Bana deli diyecekler diye korkuyorum. Akıllı olmak ne büyük ahmaklık, ne iç yakan bir sıkıntı, Yarabbi!"
Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ben Deli Miyim?


     "Kimi zaman kesinlikle bilemiyorum, bir adamın ne zaman çatlak, ne zaman akıllı olduğunu kimin söylemeye hakkı var. Kimi zaman diyorum ki hiçbirimiz tam deli ya da tam akıllı değiliz, denge bir yana doğru kaymadıkça. Hani bir adamın yaptıklarından çok, onları yaptığı zaman çoğunluğun o adama bakışından anlaşılıyor bu galiba." William Faulkner, Döşeğimde Ölürken


     "Siz Tanrı'yla konuştuğunuzda dua ettiğiniz söylenir, Tanrı sizinle konuştuğundaysa şizofren olduğunuz." Thomas Szasz


     "Dans edenleri deli zanneder müziği duymayanlar." F. Nietzsche


     "Deliliğin hüküm sürdüğü bir dünyada sadece delilerin aklı başındadır," Akira Kurosawa


     "Arzettiğim gibi, hikmetinden sual olunmayan Ulu Tanrım, bendeniz aklımın ne işe yaradığını pek anlayamıyorum. Bana kör barsak gibi rudimenter bir takıntıymış gibi geliyor. Onun için istirham ederim efendim: Siz bize iyisi mi hayırlısıyla, tez zamanda münasip bir bunama lütfediniz, efendim.
     Durumu görüş ve onaylarınıza saygılarımla arzederim, Tanrım."
Ali Babaoğlu, Şizofrengi


     "
Kendi dünyasında yaşayan herkes delidir. Şizofrenler, psikopatlar, manyaklar. Yani başkalarından farklı olanlar."  Veronika Ölmek İstiyor, Paulo Coelho


     "İnsanlar ancak koşullar buna elverdiğinde delirme lüksüne sahiptirler." 
Veronika Ölmek İstiyor, Paulo Coelho

     "Çok güçlü bir büyücü, bütün ülkeyi yok etmek ister, o ülke halkından herkesin su çektiği bir kuyuya sihirli bir madde atar. Kuyunun suyunu kim içerse delirecektir. Ertesi sabah, herkes kuyudan su çekip içer, hepsi de delirir. Yalnızca kraliyet ailesi, kendilerine ait özel bir kuyudan su çektiklerinden, sihirbaz da o kuyuyu zehirlemeyi beceremediğinden, delirmezler. Tabii kral çok kaygılanır, halkının sağlığını güvenliğini sağlamak için bir dizi emir verir. Ancak polisler ve müfettişler de halkın içtiği sudan içmiş olduklarından, kralın emirlerini saçma bulur, uygulamazlar. Ülkede yaşayanlar kralın emirlerini duyduklarında onun çıldırdığına inanırlar, hep birlikte şatosunun önünde toplanıp tacını ve tahtını bırakması için gösteriler yaparlar. Umutsuzluk içindeki kral tahtından inmeye hazırlanırken kraliçe ona engel olarak der ki 'Gel biz de o kuyunun suyundan içelim, o zaman biz de onlar gibi oluruz.' Ve öyle yaparlar: Kral ile Kraliçe de cinnet suyunu içip anında saçma sapan konuşmaya başlarlar. Bu durumda halk taşkınlığından dolayı pişman olur; öyle ya madem bu kral bu kadar bilgece konuşuyor, onu alaşağı etmenin bir anlamı yoktur. Ülkede barış ve huzur yeniden hüküm sürer, bu halk komşularından epeyce farklı bir hayat tarzı benimsemiştir, ama kral ölümüne dek ülkesini yönetebilmiştir." 
Veronika Ölmek İstiyor, Paulo Coelho

     "Floransa'daki katedralde 1443 yılında Paolo Uccello tarafından tasarlanmış çok güzel bir saat var. Şimdi, bu saatin özelliği şu: bütün öteki saatler gibi zamanı ölçüyor, ama akrep ile yelkovanı normal saatlerin aksi yönde dönüyor. Paolo Uccello bu saati yaptığında farklı olma çabasında değilmiş. Aslına bakarsanız o dönemde, her iki yönde de dönen saatler varmış, kullanılıyormuş. Hiç bilinmeyen bir nedenle, belki de dükün evindeki saat bizim şimdilerde 'doğru' bellediğimiz yönde döndüğünden, artık tek yön o kabul edilmiş ve Uccello'nun tasarladığı saat bir anormallik, hatta delilik örneği sayılmış. Her insan tektir, her bireyin kendi özellikleri, içgüdüleri, farklı beğenileri, istekleri, serüven biçimleri vardır. Ancak, toplum her zaman belirli bir davranış kurallarını herkese empoze etme eğilimindedir, tek tek insanlar ise neden bu kurallara uymak zorunda olduklarını merak etmezler. Bunları kabullenirler, saatin yönünü sorgulayan biriyle karşılaştınız mı hiç? Biri böyle bir şey yapacak olsa, alacağı karşılık, 'Deli midir, nedir?' olacaktır. Kişi ısrarlı davranırsa bir neden uydurulacaktır kuşkusuz, ama konuyu değiştirmeye bakacaktır herkes, çünkü size demin açıkladığımdan başka neden yoktur." 
Veronika Ölmek İstiyor, Paulo Coelho

     "Bir de bana deli sevgilim diyor. Nerem deli benim? Paçalarıma sıçramasın diye demirin oluklu yerine işemiyor muyum?" Aylak Adam, Yusuf Atılgan


     "Her zaman akıllıyımdır zaten ve hiçbir şeyi delice yapıvermem, yalnız kötü bir talih beni yapıyor, hareketlerimi delice yapıyor." İki Gözüm Ayşe, Sabahattin Ali


     "Üç yol var; ya deli olacağım, ya intihar edeceğim yahut da bu dert geçecek..." Ayşe Sıtkı


     "Ah, siz aklı başında olanlar! diye gülümseyerek seslendim. Tutku! Sarhoşluk! Çılgınlık! Öylesine rahat, öylesine katılımsız duruyorsunuz, siz ahlâk insanları! içeni azarlıyor, saçmalayandan nefret ediyorsunuz, papaz gibi geçip gidiyor ve sizi onlardan biri gibi yapmadı diye, kabasofular gibi Tanrı'ya şükrediyorsunuz. Ben bir defadan fazla sarhoş oldum, tutkularım çılgınlıktan hiç de uzak değildi, ikisinden de pişmanlık duymuyorum: zira, büyük bir şey, olanaksız görünen bir şey yapan bütün sıra dışı insanların oldum olası sarhoş ve deli olarak çağrıldıklarını kendi ölçülerim içinde kavramak zorunda kaldım." Genç Werther'in Acıları, Johann Wolfgang Von Goethe


     "Belki de hiç sevmeyeceksin beni artık. Anlamadın ki beni. Benimki deli sevgisi sana karşı. Erişemiyorum... Hep yitiriyorum seni... Kirliyim de şimdi, iğrencim... Kendime güvenim de kalmadı... Kuşkular içinde..." Bir Gün Tek Başına, Vedat Türkali


   
     

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder